Arizona

Grand Canyon.

Af alle de steder vi var på vores tur i USA, var Grand Canyon nok det sted som gjorde det største indtryk. Vi så mange fantastiske steder og oplevede mange fantastiske ting, men Grand Canyon var helt speciel.

Vi havde booket hotel inde i selve parken, på Yavapai Lodge så det var nemt at komme rundt. Vi ankom til Grand Canyon national park lige inden det blev mørkt, og der herskede totalt kaos omkring hotellet og ved indcheckning. Der var mennesker over alt, vi var virkelig kommet til en af de store turist magneter. Vel indchecket gik det mod værelset og en god nats søvn, inden vi skulle opleve Grand Canyon. Vi blev dog noget skuffede over vores værelse, som var temmeligt slidt og beskidt. Men sengen så dog ud til at være ren og vi var trætte efter en lang dag, så vi orkede ikke at klage men faldt bare om i sengen. Der blev gjort rent næste dag, da vi gav udtryk for hvad vi mente om standarden på værelset, temmelig grundigt rent. Ja faktisk blev det gjort så grundigt at der lugtede af klorin på værelset resten af tiden vi var der.

Det havde regnet om natten så vores dag i Grand Canyon startede ud med overskyet vejr. Det gav lidt bekymring for vores helikoptertur, hvor vi jo helst ville have smukt solskin. Hvad vi ikke var klar over, var at vejret faktisk havde iklædt Grand Canyon festfarver med regnen. Farverne er nemlig stærkest og smukkest når det har regnet.

Selve Grand Canyon er opstået ved at Colorado River har skåret sig ned i lagene af sten samtidig med at Colorado Plateauet har løftet sig. Grand Canyon er 446 km lang, op til 29 km bred hvor den er bredest og 1857 meter dyb hvor den er dybest. En nyere undersøgelse viser at Grand ​​Canyon tog sin begyndelse for ca 17 millioner år siden.

Dagen startede ud med en helikopter tur over selve Grand Canyon. Vi havde booket en tur på en time hos Papillon Grand Canyon Helicopters, det var nok en af de ting som vi glædede os allermest til. Desværre blev det ikke til at vi fik plads forrest i helikopteren, turen starter med at man bliver vejet, så det er vægten på passagererne som afgør hvor man sidder på turen. Men vi fik fuld valuta for pengene alligevel selv om vi ikke fik plads oppe foran.

Det første stykke af turen flyver man bare hen over et forholdsvist fladt stykke land med masser af skov, men lige pludselig åbner der sig et hul i jorden.

Den følelse man får i kroppen når man flyver ud over kanten er vild. Det giver et sug i maven når jorden forsvinder og dette kæmpe hul åbner sig op under en. Man føler sig så uendelig lille ved synet af det, tænk at naturen har skabt noget så storslået!

Flyveturen var nok den korteste time jeg nogensinde har oplevet. Mens vi fløj rundt over Grand Canyon var jeg i en helt anden verden. Jeg hørte ikke det halve af hvad piloten fortalte om Grand Canyon, fordi jeg var alt for optaget af at suge dette fantastiske skue til mig. Billeder blev det ikke til så mange af, for oplevelsen var for fantastisk.

Efter flyveturen stod den på sightseeing langs Grand Canyon. Vi kørte tilbage til parken, parkerede ved hotellet og hoppede på en shuttle bus ud til visitorcentert som ligger ved kanten af Grand Canyon. Der kører gratis shuttle busser med få minutters mellemrum i hele parken. Visitorcenteret er knudepunktet for alle busserne.

Vi startede med at tage bussen ud til Yaki point som ligger mod øst. Her hoppede vi af bussen og begav os til fods ind imod visitorcenteret igen. Der er gang og cyklestier hele vejen og med korte mellemrum stoppesteder for shuttle bussen. Hvis man ikke vil gå mellem udsigtspunkterne er det bare at hoppe på bussen. Langs stien er der drysset udsigtspunkter med rund hånd, det ene mere fantastiskt end det andet. Solen skinnede, luften var varm og lummer, og vi hørte hele tiden at der rumlede torden i det fjerne. Der er helt utrolige vejr kræfter på spil i Grand Canyon så selv om vejret er smukt kan det på få minutter skifte til voldsomt uvejr.

Turen til fods fra Yaki point tilbage til visitorcenteret brugte vi omkring 3 timer på, vi var inden om alle udsigtspunkter og vi brugte god tid hvert sted.
Efter en velfortjent sandwich og noget at drikke besluttede vi at tage turen ud mod vest til Mojave point. Vi valgte den vestlige del til sidst fordi vi ville opleve solnedgangen over Grand Canyon.
Da vi kom ombord på bussen fik vi at vide at der lige var blevet åbnet for den vestlige del af parken igen. Den del af parken havde været evakueret på grund af et voldsomt uvejr hvor 50 mennesker var blevet ramt af lyn. Det var underligt at tænke på at vi i den østlige del havde haft det fineste vejr, dog med rumlen i det fjerne, mens der var lukket i en anden del af parken på grund af farligt uvejr.
Vi hoppede af ved Bright Angel trail head, og gik en lille tur ned af stien mod bunden af Grand Canyon. Havde vi haft mere tid i parken ville vi helt sikkert havde vandret en tur nede i bunden. Det står på ønskelisten til næste gang.

Vi ankom til Hopi point en halv times tid før solnedgang. Der var allerede begyndt at samle sig en del mennesker, men vi var så heldige at få en plads allerforrest ud mod kløften. Der stod vi så nærmest som sild i en tønde med alle vores fotostativer og ventede. Vejret var noget overskyet så vi var spændte på om det nu også kunne lykkes at se solen gå ned over Grand Canyon den aften. Men lige inden solnedgang kom der hul i skyerne, og vi fik lov til at overvære et fantastiskt smukt skue.