Californien

San Fransisco på cykel.

San Fransisco er nok mest kendt som byen med endeløse tåge banker, Golden Gate Bridge, stejle bakker og flower power. Men byen er så meget mere end bare dette.
Vi havde sat os for finde ud af hvad byen havde at byde på når man var på cykel.
Solen skinnede fra en skyfri himmel og luften var varm så vi havde de bedste betingelser for at vores cykeltur skulle blive en succes.
Udstyret med kort, kamera, gopro og rigeligt vand hoppede vi på cyklerne og begav os ud i San Fransiscos trafik. Efter en lidt forsigtig start, hvor vi lige skulle føle hvordan trafikken var, satte vi kursen mod Alamo Square og de berømte victorianske huse “The Painted Ladies”. På vejen kom vi forbi City Hall og UN Plaza. I 1945 blev United Nations Charter underskrevet i San Francisco War Memorial and Performing Arts Center som ligger ved City Hall.

city hall san fransisco

Vi stødte på vores første stigning lige inden “The Painted Ladies”. Dog var det en af de mindre stigninger så det klarede vi i nogenlunde god stil med æren i behold. Vi holdt vore første lille hvil og nød udsigten til de fine gamle huse.

huse

Nu gik det ned af bakke til vores næste mål Golden Gate Park, på vejen kørte vi igennem det berømte hippie distrikt Ashbury-Haight.

bus

Golden Gate Park er en park på 412 ha, hvor der er ufattelig meget at se. Den rummer bla. en rosen have, San Fransisco botaniske have, en Japansk have, flere søer, en hollandsk vindmølle, Shakespeare Garden, De Young museum og California Academy of science, golf bane, fodbold bane, og en polobane. Med andre ord den er kæmpe stor. Vi gjorde stop ved De Young museet inden vi besøgte den Japanske Have. En smuk lille have, som er et besøg værd.

Japansk have 7687

Vi fortsatte gennem parken ned forbi Conservatory of Flowers, den ældste bygning i Golden Gate Park. Her holdt vi igen et lille hvil efter at vi havde købt et par store pretzels (salt kringler) hos en gadesælger.

Conservatory of Flowers

Turen fortsatte videre forbi Bison Paddock. Siden 1891 har der været Bisoner i parken, dette har været medvirkende til at bevare bestanden af bisoner i Nord Amerika. Inden vi cyklede ud af parken var vi lige omkring The Dutch Windmill.
Vi kørte ud langs vandet til Cliff House, det sidste stykke op mod huset var der en god stigning. Men udsigten ud over indsejlingen til San Fransisco opvejede strabadserne. Forbi Lincoln Park som bl.a. rummer Legion of Honor museet og hvor man lige akkurat kan skimte Golden Gate Bridge.
Derefter fortsatte vi ned igennem Presidio mod broen, for vores store mål var at besejre Golden Gate på vores cykler. Men først skulle vi lige gøre et stop for at nyde udsigten til Golden Gate som vi nu var tæt på.

Golden gate7722

Det at Golden Gate Bridge er så ikonisk en bro gør selvfølgelig at næsten alle som besøger San Fransisco også besøger Golden Gate. Det vrimler med mennesker på broen både gående og cyklende. Men selv om der er trængsel er det en rigtig fed oplevelse at erobre broen over alle broer på cykel og det var en rigtig stor drøm hos mig som gik i opfyldelse.

Vel ovre broen kørte vi mod Sausalito hvor vi skulle med færgen tilbage til San Fransisco. Der var kø ved færgen så vi måtte vente i ca 40 min. det var omtrent den eneste negative oplevelse vi havde den dag. Vi fik tiden til at gå i køen med at indtage en kæmpe velfortjent is i varmen. Vel om bord på færgen og med cyklen parkeret på nederste dæk var det tid til at slappe af indenfor. Turen tilbage til San Fransisco varer ca 30 min.

Nu manglede vi kun en sidste ting inden vi kunne afslutte vores udflugt på cyklerne, vi ville en tur forbi Lombard street. Og her kom vi på arbejde, jeg tror at vi valgte den rute med de stejleste gader på vejen til Lombard street. Med en stigning på omkring 20%, var det lidt mere end vi er vant til også selv om vi er ivrige motions cyklister. Men op kom vi, og derefter var det heldigvis ned af bakke, det meste af vejen tilbage til cykelbutikken.

Lombard street 7755

Solen gav røde næser, oplevelserne gav et fuldt hoved og cykelturen gav en dejlig mat krop. Jeg må indrømme at det er den fedeste cykeltur jeg endnu har været på.