Kategorier
Alberta

Banff og Johnston Canyon

Vi var jo ikke taget til Canada for at gå rundt i Calgary, eller sidde og hygge i Mosters dejlige have hele tiden. Vi skulle ud i Rocky Mountains! Men inden vi tog på det store autocamper eventyr, var der lige nogle ting vi ville prøve først, så vi lånte Mosters bil og satte kursen vest på.

Mod Rocky Mountains

Alene det at komme ud ad Calgary i den rigtige retning, er en øvelse i sig selv, især når man er vant til max 3 spor på motorvejen, og en til og fra kørsel for hver 5-10 km, men det lykkedes og inden længe kunne vi begynde at ane bjergene forude.

rocky_mountain_view

Vi havde købt et pass til Parks Canada, der giver fri adgang til et væld af national parker, hvor der ellers skal betales for at få adgang. Det kunne betale sig for os at købe et årskort, og første gang det skulle “i brug” (man sørger bare for at hænge det på bakspejlet) var i Banff National Park, som er Canadas ældste national park.

Banff

Første stop var i Banff, en by, der stort set udelukkende lever af turisme, og har gjort det siden den blev grundlagt omkring nogle svovlholdige kilder. Til tider bliver den beskrevet som en turistfælde, men det er en af de mest attraktive turistfælder vi nogensinde har hørt om. Hele vejen rundt om byen ligger de smukke bjerge, og udsigten når man ser ned ad gaderne er simpelthen storslået.
Banff_view

Efter en spadseretur rundt i Banff, hvor vi kiggede på nogle af de mange souvenir butikker, var det tid at køre videre. Næste stop – Johnston Canyon.

Bow_Valley_PkWy_View_1

Nu er det bare sådan at når man kører rundt i Rocky Mountains, så er der hele tiden noget at stoppe op for at se nærmere på. Der er kun 25 km fra Banff til Johnston Canyon. Det tog dog det meste af en time at køre turen, simpelthen fordi vi hele tiden skulle stoppe op for at nyde udsigten, der er helt fantastisk langs Bow Valley Parkway.

Bow_Valley_PkWy_View_2

Det kan varmt anbefales at køre ad Bow Valley Parkway simpelthen fordi det er så smuk en tur. Brug den tid det tager, for der ER virkelig mange ting at se på.

Johnston Canyon

Johnston Canyon er et populært mål for traveture, eller hikes, og det er ikke vanskeligt at finde: Kør ud af Bow Valley Parkway i ca 20-60 minutter, afhængigt af hvor interesseret man er i landskabet. Når man kommer til et sted hvor det vrimler med parkerede biler i siden af vejen, og inde på en temmelig stor parkeringsplads, er man kommet til det rette sted. Det er en god idé at være der tidligt, det gør det noget nemmere at parkere. Ved parkeringspladsen er der en souvenir bod/kiosk/diner hvor man kan proviantere og købe forfriskninger, og derfra går turen til fods op mod vandfaldene.
Johnstons_Creek_1

Hele vejen op til Upper Falls er der en velbevandret, og godt vedligeholdt sti. Visse steder er klippevæggen så tæt på vandløbet at der er bygget broer ind i siden af klippevæggen.

Med jævne mellemrum er der placeret bænke hvor man kan få sig et lille hvil, eller bare sidde og nyde synet af klipperne, træerne og lyden af vandet. Mange steder kan man også se små jordegern, disse er ofte meget lidt sky. Man kan nemt falde for fristelsen til at fodre dem, det er dog forbudt, i det hele taget går man meget op i ikke at fodre dyrene, eller efterlade madrester til dem.

Johnston_Canyon_Lower_Falls_1

Efter ca 1 km når man til Lower Falls. Man kan beundre det på behørig afstand fra en lille bro der går henover vandet, eller man kan via en lille tunnel komme helt tæt på vandfaldet, hvis ikke man har noget imod vandsprøjt.

Johnston_Canyon_Lower_Falls_2

Efter Lower Falls skulle vi gå ca 1,5 km op til Upper Falls, her stiger terrænet lidt mere, men stien er stadig velholdt, og også velbesøgt. Kort før Upper Falls, er der et sted hvor et meget stort klippestykke kan ses i vandløbet, på dette sted skulle der findes en skjult hule under stien.
stor-sten

Det lykkedes os dog ikke at finde ud af hvordan man kom derned, og samtidig var vi lidt i tvivl om, om det var tilladt. Det virker dog ikke til at være direkte forbudt at træde udenfor afspærringerne, men det frarådes kraftigt.

Johnston_Canyon_Upper_Falls_2

Vi kunne tydeligt høre lyden af vandfaldet, da vi nærmede os Upper Falls. Vandfaldet er 30 meter højt, og er samtidig hovedattraktionen for de fleste der tager vandreturen derop. Det er her de fleste vender om, og bevæger sig nedad igen. Men efter at have nydt udsigten, og lyden af de tordende vandmasser, besluttede vi os for at fortsætte opad. Vi havde nemlig hørt at der skulle være nogle “Indian Ink Pots” et stykke længere oppe.

Johnstons_Creek_3

Stien skiftede nu karakter, hvor den før var velbefærdet og visse steder belagt med beton, blev det nu en mere almindelig skovbunds sti. For det meste havde vi stien for os selv og terrænet blev nu også mere kuperet, så meget at man visse steder skulle være ekstra forsigtig når det gik nedad.

Johnstons_Creek_4

Der er ca. 3 km fra Upper Falls til Ink Pots, og det er en ret frisk travetur, men belønningen er også stor når man når derop, udsigten er simpelthen fantastisk. Selve området omkring Ink Pots, der ligger i 1645 meters højde, er indrettet med små stier og picnic borde, så man kan sidde og nyde sin madpakke, mens man beundrer Johnston Creek Meadows skønhed.

Johnstons_Creek_Ink_Pots

Ink Pots er 5 små kilder, der hver har sin egen farve fra lys grøn til blå. Vand og luft pibler op igennem bunden af kilderne, og danner skiftende mønstre i sandet i bunden af kilderne. Farveforskellene skyldes forskel i hastigheden vandet løber med i kilderne.

Johnstons_Creek_Chipmunk

Turen ned til parkeringspladsen tog 1,5 time, og vi fandt ud af at det er lige så hårdt at gå nedad som at gå op. Undervejs mødte vi et jordegern, der forsøgte at overbevise os om at vi skulle give den alle vores nødder. Vi var dog standhaftige, så den kastede hurtigt sin kærlighed på andre turister. Vel nede ved parkeringspladsen fik vi os en velfortjent is, mens vi planlagde den videre færd. Vi skulle overnatte i Golden, så vi havde stadig godt 100 km foran os. Da vi forlod Bow Valley Parkway for at køre på Highway 1, måtte vi lige lave et stop og beundre Castle Mountain.
Castle-mountain

2 kommentarer til “Banff og Johnston Canyon”