Kategorier
British Columbia

Hope – Vancouver Island

Vancouver Island var næste destination. Inden vi kørte til færgen skulle vi lige have en omgang morgenmad. Vi fandt en Tim Hortons inden vi kørte fra Hope mod Vancouver. Min morgen menu bestod af en Hot Breakfast Sandwich, Hash Brown og en kop kaffe.

Morgenmad på Tim Hortons

Det smagte ganske nydeligt, men var nok ikke lige det sundeste. Vi hoppede på wifi så vi kunne komme i kontakt med omverden og planlægge lidt. Det skal i øvrigt siges at telefon forbindelse må man ikke regne med uden for byerne. Og da vi samtidig havde en søn som slog sine folder i Australien kunne det godt være en udfordring med dårlige forbindelses muligheder og tidsforskel.

Vi blev enig om bare at køre direkte  til færgelejet Horseshoe Bay for at se om vi ikke kunne komme med den første færge.  Et stykke inden Vancouver gik vejen over i en 5 sporet highway, en temmelig interessant oplevelse. Vi kørte over en utrolig smuk bro, på vej ind til Vancouver. Port Mann bridge der er en 10 sporet bro der krydser Fraser River.

Der var desværre temmelig lang kø ved færgen så vi kom først med en færge kl. 14.30. Turen fra Horseshoe Bay til Nanaimo tager knapt 2 timer. Om bord på færgen nød vi det smukke vejr og udsigten. Det var dejligt at vi kunne bevæge os fra et sted til en andet mens vi  bare slappede af.
Vel ankommet til Vancouver Island startede, vores køretur tværs over øen, vi skulle nå Tofino inden det blev mørkt. Dette var også starten på det vi senere døbte autocamper rallyet på Vancouver Island. Turen er godt 200 km lang. Og det føltes virkelig som var vi med i et rally, bjerg terræn med smalle snoede veje, en del stigninger og modkørende trafik. Ofte var den modkørende trafik store lastbiler. Til tider smal vej ud til en temmelig brat skrænt som føltes som en afgrund når man kiggede ned. Jeg tog mig selv i flere gange at klamre mig fast til håndtaget i bildøren………. som om det skulle hjælpe hvis uheldet var ude. Alt i alt en temmelig spændende men også smuk tur over øen.

Side rude udsigt

Tofino er sammen med stort set hele vest kysten af øen et surfer paradis, at komme til byen var lige som at køre ind i Løkken i turist sæsonen. Vejret i August kaldes fogust, der er nemlig utrolig tåget det meste af tiden. Det var faktisk også den eneste gang på turen vi frøs. Heldet var igen ikke med os med hensyn til camping plads, men nu havde vi efter hånden vænnet os til det og det gjorde ikke så meget vi skulle nok finde et sted for natten. Et stykke uden for Tofino fandt vi en plads ved en surfer butik. Pladsen var indrettet sådan at surfere kunne overnatte der i telte og deres biler. Der var et sted til at lave mad og toilet/bade faciliteter. Midt på pladsen var der lavet et  område med bålplads og sidde pladser. Der var også en cafe/resturant. Faktisk rigtigt hyggeligt. Vi spurgte en af dem som var på pladsen om det var ok vi camperede der for natten. Vi fik det svar at det var helt fint og at vi kunne tale med ejeren næste morgen når butikken åbnede. Så efter et glas rødvin krøb vi under dynen.